23 november 2013  ( Stoelendans burgermeesters ?)

Gem. Groningen ( Haren, Ten Boer en Groningen)

Supergemeente Noord Groningen ( Bedum, De Marne, Winsum, Delfzijl, Appingedam, Eemsmond, Loppersum,)

Zuid-Oost Groningen  ( Vlagtwedde, Belingwedde, Stadskanaal, Veendam? Pekela?, Oldambt?)

Westerkwartier  ( Grootegast, Leek, Marum, Zuidhorn )

Nieuwe Gemeente “Grenslanden” Snelweg A7( Hoogezand-Sappemeer, Slochteren, Menterwolde, Oldambt? Veendam? Pekela? )

( Oldambt, Veendam-Pekela, nog niet rond, willen alle drie bij Grenslanden A7) ( Stadskanaal wil Veendam-Pekela er nog bij, zo ook Slochteren en misschien Menterwolde) Hoogezand-Sappemeer wil juist Oldambt er bij) Stoelendans misschien?

B82919471Z.1_20131122212838_000+GO4MOKOD.2 Foto D.v.h.N. Deze keer geen half werk. Burgemeesters en wethouders in de provincie Groningen gingen deze week vol voor vijf grote gemeenten van ongeveer 100.000 inwoners.

A7 variant, maar……..Oldambt, Veendam/Pekela.

WERKGELEGENHEID/BANEN

X De ambtelijke samenwerking met Veendam/Pekela en Menterwolde, verkreeg zeker geen schoonheidsprijs, het was een grote misstap.

X Voor mij is heel belangrijk, uit zakelijk oogpunt, de A7 variant. Als Oldambt niet mee zou doen, dan verbreek je de mogelijkheden die de A7 gemeente zou kunnen bieden.

X De A7 variant met zijn industrie langs de gehele A7. Recreatie mogelijkheden, als Blauwestad, Botjes zandgat enz.

X Dan de mogelijkheid om meer gedaan te krijgen van de provincie, men zal zeker gevoelig zijn, voor de aanwezige nieuwe argumenten. ( idem voor landelijk politiek)

X De A7 heeft een belangrijke corridor functie tussen de stad Groningen en Duitsland. Voor veel bedrijven is de A7 een belangrijke verbinding. Door nog meer samenhang en afstemming tussen de bedrijventerreinen, wat beter mogelijk is in één gemeente, kan deze corridor voor de A7 zone nog meer bedrijvigheid en werkgelegenheid aantrekken in de toekomst.”

X Winschoterdiep en het spoor lopen gelijk met de A7

X Dan heb ik het nog niet over het prachtige landschap en natuurlijk de landschappelijk agrarische ligging.

X Stel een buitenlands bedrijf wil zich vestigen in Noord Nederland, aan en afvoer van goederen is een belangrijk bijkomstigheid. ( Meer werkgelegenheid)

Tot slot: Daarbij is o.a. het Menterwolder bestuurscultuur gericht op het vitaler maken van Oost Groningen, die van Veendam is gericht op behoudendheid. Men wil houden wat men heeft en blijft daardoor zitten met wat men had. Met andere woorden, zou Veendam bij A7 variant moeten, dan niet ten koste van het Oldambt.