Nep-webwinkels

Wie het logo van een bekende winkel ziet, inclusief het ‘Webshop Keurmerk’, waant zich veilig. Maar helaas: criminelen kopiëren de echte winkel en wie bij zo’n nep-webwinkel bestelt, kan fluiten naar zijn geld.

Bert Quist

Expert Geld & Privacy


Lastig te herkennen

Nep-webwinkels zijn lastig te herkennen: het adres bevat meestal de naam van de echte webwinkel (BCC-knallers.com, www.belcompany-deals.nl). De logo’s zijn exact hetzelfde als die op de site van de werkelijke webwinkel. Uit telefoon- en KvK-nummers is niet af te leiden dat er iets niet pluis is, want ook die nummers kopiëren de criminelen. Dus wie in het voorbeeld van de namaak BCC-website het vermelde KvK-nummer checkt bij de Kamer van Koophandel, krijgt keurig de vermelding van BCC te zien.

Zelfs het keurmerk lijkt te kloppen. Wie erop klikt, komt op een pagina waarop gemeld wordt dat de betreffende webwinkel het keurmerk mag voeren. Maar wie goed kijkt, ziet in de adresbalk van de browser dat ook dit een gekopieerde pagina is. Het groene slotje ontbreekt en het internetadres begint niet met: https://.

Varianten

Helaas heeft Thuiswinkel Waarborg niet 1, maar 2 varianten van het keurmerk. Afhankelijk van de grootte van het browserscherm wordt er een heel ander certificaat getoond, zonder groene zij-balk en met het logo bovenaan.

Hieronder zie je links een pagina van BCC met een nepcertificaat van Thuiswinkel Waarborg en rechts een echt certificaat.

tweede_vergelijking_nep_en_echt_Thuiswinkel_certificaat_BQ_21092015

Voor de volledigheid vergelijken we beide varianten met een nepcertificaat.

Aangepast-BCC_Thuiswinkel_Waarborg_links-nep-certificaat_rechts-echt-certificaat.png_MIDDEN

Niet vooraf betalen

Als een webwinkel je vraagt om het gehele aankoopbedrag vooruit te betalen moeten alle alarmbellen gaan rinkelen. Veel mensen realiseren zich niet dat iDEAL ook betekent dat je het gehele bedrag vooruitbetaalt. iDEAL zegt niets over de betrouwbaarheid van een webwinkel. Criminelen kunnen immers ook iDEAL aanvragen voor hun nep-webwinkel.

Bovendien zijn webwinkels wettelijk verplicht klanten minimaal 50% achteraf te laten betalen. Helaas zijn er ook ‘echte’ webwinkels die deze regel overtreden. Kun je nergens een mogelijkheid ontdekken om (deels) achteraf te betalen, bestel dan niet. In het ergste geval is het een nepwinkel, anders overtreedt deze winkel in elk geval de wet.

PayPal of creditcard

Betaal waar mogelijk, wanneer er niet te veel kosten aan verbonden zijn, met PayPal of creditcard. Laatstgenoemde is bij winkeliers niet favoriet, want de winkelier draait meestal op voor de relatief hoge kosten die creditcardmaatschappijen rekenen.

Maar voor consumenten geeft dit extra zekerheid. Als je om wat voor reden dan ook de bestelling niet ontvangt, kun je de transactie ‘betwisten’. De creditcardmaatschappij boekt je aankoopbedrag terug en vraagt de winkelier om aan te tonen dat hij het product heeft geleverd. Alleen als hij dat kan, incasseert de creditcardmaatschappij het bedrag alsnog van je creditcard.

Tips

Wil je veilig online kopen, volg dan deze 8 tips:

  1. Controleer via de vergelijker op onze site of de prijs realistisch is.
  2. Je kunt op klachtenkompas.nl kijken naar eventuele klachten over de webwinkel. Bekijk ook onze lijst van nep-webwinkels (pdf) die eerder actief waren.
  3. Google de naam van de website, bijvoorbeeld: www.BCC-winkel.com. Een webwinkel die langer dan een paar dagen bestaat, staat altijd in Google.
  4. Wantrouw webwinkels met producten die (nog) nergens anders te koop zijn. Een website is verdacht als deze een gloednieuwe spelcomputer of telefoon aanbiedt die verder (nog) nergens leverbaar is.
  5. Betaal achteraf of met creditcard of PayPal als dit niet te veel (extra) kosten met zich meebrengt.
  6. Google het bankrekeningnummer waar je een bedrag naartoe moet overmaken. Als Google geen resultaten vindt, is dat verdacht.
  7. Voert de webwinkel een keurmerk? Klik dan niet op het keurmerk op de site van de webwinkel, maar ga naar de website van het keurmerk.
  8. Check de ‘who is’ (zoek in Google op ‘WHOIS’) van het domein en controleer wanneer en waar het domein is geregistreerd. Het is verdacht als een site zeer recent is geregistreerd en is aangevraagd in het buitenland.

Met onze campagne Wijzer WebWinkelen streven wij naar een grotere veiligheid van consumenten bij online kopen.

Politie ziet sterke toename malafide webwinkels in Nederland

Lijst van nepshops die eerder actief waren (helemaal onderaan een selectie van nepshops
BCC): Consumentenbond

© ANP

Politie ziet sterke toename malafide webwinkels in Nederland

Een webwinkel die merkartikelen tegen onwaarschijnlijke lage prijzen verkoopt? Te mooi om waar te zijn. Het aantal nepwebwinkels stijgt in rap tempo, stelt de politie.

De valse websites zijn vaak maar korte tijd in de lucht om in die korte tijd zoveel mogelijk geld binnen te halen. In sommige gevallen worden bekende websites gekopieerd, zodat de argeloze bezoeker denkt met een bekende naam te maken te hebben. In het verleden gebeurde dat bijvoorbeeld met BCC. De winkels hebben dan adressen als BCC-deals.com. Bij andere gevallen gaat het om winkels met namen als Babydumpoutlet.com of Bakfietsdirect.nl. Fraudeurs kopen volgens de politie ‘massaal’ vrijgekomen Nederlandse domeinnamen op.

Lange lijsten

De op koopjes jagende consument wordt op verschillende manieren om de tuin geleid. In het beste geval gaat het om het leveren van nepartikelen, maar vaak worden de bestelde producten helemaal niet geleverd. Ook gaan fraudeurs er met de creditcardgegevens vandoor. Zowel de politie als de Consumentenbond hebben op hun site een lange lijst met frauduleuze nepwinkels staan, maar die lijsten lopen per definitie achter de feiten aan: iedere dag kunnen er weer nieuwe bijkomen. De Consumentenbond geeft wel tips hoe nepwinkels zijn te herkennen.

Ondanks de geconstateerde stijging zegt het meldpunt niet ontevreden te zijn over de strijd tegen internetoplichting. In totaal kwamen vorig jaar 38.343 aangiften binnen, pakweg achtduizend minder dan in 2016. Dit zijn niet alleen aangiften over de nepwebwinkels, maar ook van bijvoorbeeld fraude via Marktplaats.nl. Het schadebedrag per gedupeerde lag gemiddeld op een kleine tweehonderd euro. De politie vermoedt dat voorlichting en publiciteit bijdragen aan de dalende trend. ‘Hierdoor zijn mensen beter op de hoogte van de risico’s van onlinewinkelen’, aldus de politie.

Detailhandel Nederland zegt in een reactie dat internetoplichting keihard moet worden aangepakt: ‘Het schaadt de reputatie van betrouwbare webwinkels.’