BOWY ODINK: ‘IK BEN EEN SOORT BEDRIJFSEVANGELIST’

De wereld ziet er vanaf 1 november een stuk anders uit voor Bowy Odink. Tot voor kort werkte hij als salesmanager bij een online consumentenplatform, en daarvoor was hij al jaren actief in het noordelijke bedrijfsleven. Maar vanaf komende maand gaat er een internationale wereld voor hem open, en zal hij voortdurend spreken over ‘Kopenhagen’, ‘München’ en andere bestemmingen. Bowy Odink is namelijk benoemd tot de nieuwe commercieel manager van Groningen Airport Eelde. Als lid van het managementteam van de luchthaven gaat Bowy invulling geven aan de commerciële groeiambities van Groningen Airport Eelde

‘Het lijkt me een prachtige functie, ik kijk er zeer naar uit!’, vertelt Bowy. Marco van de Kreeke , de directeur Groningen Airport Eelde, laat weten dat de keuze op Odink is gevallen vanwege zijn enthousiasme. ‘Bowy is een gedreven commerciële persoonlijkheid. Wij hebben de ambitie om Groningen Airport Eelde de toegangspoort van Noord-Nederland te maken, samen met de stakeholders in de regio. Bowy heeft zijn roots in het Noorden en kan uitstekend verbindingen leggen’, motiveert Van de Kreeke de keuze. Bowy is al met al een ideaal ‘slachtoffer’ dus voor deze rubriek ‘ambitie’, hij is heel wat van plan.

‘De ambitie van ‘Eelde’ is dat we heel graag willen groeien. We zitten nu op circa 200.000 passagiers per jaar, en we willen toe naar 400.000 over zo’n acht jaar. Als je kijkt naar de potentie die aanwezig is in het Noorden, dan is dat een realistische doelstelling’, aldus Bowy. Een van de ambities om die groei te behalen is te trachten om behalve Kopenhagen nog een andere ‘hub’ te realiseren; een tweede overstap-luchthaven waar passagiers vanaf Eelde naar toe kunnen, om daarvandaan door te reizen naar bestemmingen in de gehele wereld. Mogelijk zouden München of Istanbul die rol kunnen vervullen.

‘Wat mij het meest aantrekkelijke lijkt in mijn nieuwe functie is het contact zoeken met noordelijke bedrijven om ze bewust te maken van de mogelijkheden en de voordelen van vliegen vanaf Eelde. Je zou mij een moderne evangelist kunnen noemen: ik wil mijn enthousiasme voor de luchthaven graag op anderen overbrengen.’

Bowy is 35 jaar, maar kan al bogen op vijftien jaar ervaring in de commerciële wereld. En dat komt heel erg goed uit, want bij Eelde denken ze dat er nog een wereld te winnen is bij de bedrijven. ‘Kijk, het is natuurlijk mooi, de goedkope ‘carriers’ zoals Ryanair. Maar ze gaan gemakkelijker weg dan dat ze komen. Dan is het een enorm risico als je daar afhankelijk van bent. Bovendien geven de passagiers van deze vervoerders relatief weinig uit. Daarom streven we naar een balans: je hebt ze allebei nodig, de vakantie- en de zakelijke reizigers. Daarnaast denk ik dat de wereld van de congressen in Groningen en de rest van het Noorden een aantrekkelijke groeimarkt kan zijn. Je moet de bezoekers van die congressen duidelijk maken dat het veel eenvoudiger is om naar Groningen Airport Eelde te vliegen in plaats van ergens anders te landen en dan een trein te nemen. Vliegen tot voor de deur is veel comfortabeler!’, aldus Bowy Odink.

‘Nieuwe bestemming Groningen Airport Eelde is maximaal 80 minuten vliegen’

‘Het wordt waarschijnlijk geen hub-bestemming, het gaat bijna zeker om een plaats in Zuid-Europa en het is maximaal 1 uur en 20 minuten vliegen.’ Dat verwacht commercieel manager Bowy Odink van Groningen Airport Eelde over de beloofde nieuwe bestemming.

Vliegmaatschappij Nordica zoekt een nieuwe bestemming voor het vliegveld omdat Brussel werd geschrapt, ver voordat de eerste vlucht was vertrokken.

Tipjes van de sluier

Odink weet nog niet wanneer de nieuwe bestemming bekendgemaakt wordt, maar hij licht wel een aantal tipjes van de sluier op. Hij legt uit: ‘Sinds 26 maart staat er een vliegtuig van Nordica gestationeerd bij ons. Dat toestel doet de dagelijkse lijnvluchten naar Kopenhagen en München.’

‘Max. 1 uur en 20 minuten vliegen’

‘In de middag staat het toestel dan hier niets te doen. In die tijd kan het naar een andere bestemming vliegen. Maar dat betekent wel dat de bestemming maximaal één uur en twintig minuten vliegen kan zijn, want ‘s avonds staat de Kopenhagen-vlucht weer op het schema.’

‘Je zou dan zeggen: Zet een passer op Eelde op de kaart en trek een cirkel, dan blijven er genoeg vliegvelden over. Maar het ligt wat gecompliceerder’, vervolgt Odink.

‘Zuidoost-Europa’

‘We vliegen al twee keer per dag naar Kopenhagen, dus het noorden heeft niet zoveel zin. Daarnaast vliegen we drie keer per dag naar Londen, dus die kant op ook niet. Ook vliegen we sinds deze week naar München. Dan hou je eigenlijk het zuidoosten van Europa over, maar belangrijk is dat het een bestemming is waar noordelingen heen willen. Dat is een uitdaging.’

Nieuwe hub-verbinding?

Odink verwacht niet dat het opnieuw om een hub-verbinding zal gaan. ‘We hebben Kopenhagen en München al als hub-verbinding. En vanaf Londen Southend kun je ook naar allerlei andere bestemmingen. Heeft dat dan nog wel meerwaarde? Of moet je naar een bestemming vliegen waar mensen bewust heen willen, een zogenaamde point-to-point-bestemming.’

Wanneer er uitsluitsel komt, weet Odink niet. ‘Ik durf niet te zeggen of dat deze week of deze maand is. Voorop staat dat Nordica de beslissing neemt. Maar wij zijn uiteraard wel constant met ze in overleg om ze te adviseren.’

Nordica is niet bereikbaar voor commentaar.

Lees ook:

– Airport Eelde: ‘Nordica beslist waar het naartoe vliegt’
– Vluchten van Eelde naar Brussel komen er niet; wat moet het alternatief worden?