Den Haag, mag het noorden op U rekenen.  Geen gele hesjes  maar gewoon de zon op Eelde

 Groningen AirPort Eelde heeft twee bestaansredenen: vakantiecharters en vervoer

Er is de afgelopen jaren geïnvesteerd in Eelde. Het is jammer dat het nog niet leidt tot extra toeloop. Toch heeft het vliegveld absoluut waarde voor de regio. Het zou jammer zijn als dat verloren gaat. Toch moet er wel langetermijnperspectief zijn.

Geen ongevallen

Groningen Airport Eelde bestaat bijna negentig jaar (23 mei 1931). Een heel lange tijd. Er waren over die tijd vele successen. En nooit een groot ongeval! De baan is tot 2500 meter verlengd. Vele, vele noorderlingen vliegen rechtstreeks van Eelde naar Spanje, Noorwegen, Londen of Kopenhagen. Politiek en Schiphol  laat Eelde niet in de kou staan. Het noorden heeft Eelde nodig !!   of een samenwerking met Bremen?

Doorgaan

Thans zijn er wat moeilijkheden: de lijnen met Kopenhagen en München staan mogelijk op de tocht. Is dit reden tot sluiting van ‘Eelde’? Geenszins! Met de provincies Groningen en Drenthe voor 60 procent als eigenaren heeft ‘Eelde’ een breed maatschappelijk draagvlak; tot voortbestaan!.

Eelde goed voor milieu

Eelde in de lucht houden! Ook milieutechnisch is dat een uitstekende oplossing. Noorderlingen die willen vliegen moeten naar Schiphol (heen en terug vierhonderd autokilometers, duur parkeren, of vaak ernstig vertraagde treinen) of naar Duitsland (ook veel kilometers, of een zeer slechte treinverbinding). Voor een verdere economische ontwikkeling staat ook al buiten kijf dat Eelde noodzakelijk is.

Westen ontlasten

De (rijks)overheid heeft dan ook de plicht Eelde als regionaal vliegveld mogelijk te blijven maken. Bij de – hoogst omstreden – ontwikkeling van Lelystad Airport moet ook meer gekeken worden naar wat regionaal verder ook nog mogelijk, en noodzakelijk dus, is. Het is kortzichtig te denken dat alle vliegerij geconcentreerd moet zijn in het westen van ons land. Integendeel, de regio kan in dezen het westen juist ontlasten, en het – in dit geval – noorden beter faciliteren.

 

Door in te zetten op hubs als Kopenhagen en München, hoopte Groningen Airport Eelde nieuwe reizigers aan zich te binden. Nu die bestemmingen wegvallen, moet directeur Marco van de Kreeke terug naar de tekentafel.

Het aangekondigde vertrek van vliegmaatschappij Nordica is voor Van de Kreeke dan ook een flinke aderlating.

‘Ons imago loopt hierdoor een deuk op. Maar ik hoop dat het een tijdelijke deuk is en dat we snel weer kunnen opstarten. Want het zure is dat we voor vandaag ook een ander persbericht klaar hadden staan, over een passagiersrecord voor ons vliegveld’, zegt hij tegen RTV Drenthe.

We hebben laten zien dat er een markt is om vanuit Noord-Nederland de wereld over te vliegenMarco van de Kreeke – Directeur Airport Eelde

‘Er is een markt voor hubs’

In zijn rondgang langs mogelijke opvolgers van Nordica zal Van de Kreeke dan ook blijven inzetten op hubs. Die hebben volgens de directeur hun nut wel bewezen.

‘We hebben laten zien dat er een markt is om vanuit Noord-Nederland de wereld over te vliegen, en andersom. Dit nemen we mee in onze gesprekken met maatschappijen. Dat maakt dat we een stuk verder zijn dan een paar jaar geleden. En daarnaast vliegen we nog steeds drie keer per dag op Londen. Dat gaat zeker nog door.’

Te dure constructie

Het besluit van Nordica heeft Van de Kreeke niet verrast. Hij wist dat de maatschappij meer tijd en geld nodig had om de verbindingen tot een succes te maken, maar aan die voorwaarden kon niet worden voldaan.

‘Door de constructie met een gestationeerd vliegtuig op Eelde, waren de vaste kosten hoog. Het is niet gelukt om voldoende bestemmingen te vinden die op korte tijd vol zouden raken. Kopenhagen en München groeiden heel gestaag, maar voor Brussel bleek te weinig interesse.’

Kleinere vliegtuigen

Hoe een opvolger van Nordica dan wel succesvol kan zijn? ‘We zoeken naar andere maatschappijen die dit mogelijk met kleinere vliegtuigen en tegen lagere kosten alsnog kunnen doen. Dat kunnen ook de grotere zijn, zoals Lufthansa en SAS.’

Nordica vliegt nog tot 29 december op München en Kopenhagen.

Vliegen naar Kopenhagen en München en van daar verder de wereld over: Groningen Airport Eelde koesterde het nieuwe verdienmodel. Maar uitvoerder Nordica kan en wil niet meer.

Den Haag, mag het noorden op U rekenen.  Geen gele hesjes  maar gewoon de zon op Eelde

Desnoods onderzoeken een samenwerking met Bremen !!