Israëlische doorbraak: “Waterstof de brandstof van de toekomst”

Als de nieuwe methode van H2Pro een grote doorbraak blijkt te zijn, zou waterstof een ideale energiedrager kunnen worden voor een wereld zonder vervuilende koolstof, aldus Israel21C.

Elektrische auto’s op batterijen hebben een groot deel van het nieuws gestolen, welke voertuigen met brandstofcellen o.b.v. waterstof genereerden vóór de opkomst van Tesla en zijn collega’s EV-fabrikanten (Electric Vehicle).

Een nieuwe technologie ontwikkeld door onderzoekers van de Israëlische universiteit Technion Institute of Technology, in samenwerking met het team dat de populaire Israëlische telefoon-app Viber heeft opgericht, belooft dat waterstof weer op het net wordt gezet.

H2Pro maakt gebruik van een watersplitsingstechnologie genaamd E-TAC (elektrochemische thermisch geactiveerde chemische stof), die waterstof uit water trekt door het van zuurstof te scheiden. Water bestaat uit één molecule waterstof en twee moleculen zuurstof.

Het verwijderen van waterstof uit water is de enige milieuvriendelijke manier om vloeibare waterstof te produceren, maar het is inefficiënt en duur. Als gevolg hiervan is waterstof niet populair geworden voor het opwekken van elektriciteitsproductie. Bijna alle geproduceerde waterstof tegenwoordig – voor kunstmest, raffinaderijen en methanolproductie – is afkomstig van fossiele brandstoffen die schadelijke CO2-uitstoot veroorzaken.

Het E-TAC watersplitsingssysteem is 98,7% efficiënter en zou de kosten van de apparatuur om waterstof te produceren met 50% kunnen verlagen, volgens de resultaten van het onderzoek van H2Pro, gepubliceerd in het tijdschrift Nature Energy.

Als E-TAC de doorbraak is die H2Pro hoopt te zijn, zou waterstof een ideale energiedrager kunnen worden voor een koolstofarme wereld. Eén kilogram waterstof bevat evenveel energie als 3,8 liter benzine.

Waterstof heeft veel voordelen. Het kan jarenlang worden opgeslagen, gemakkelijk worden getransporteerd en kan gebruikt worden om warmte te genereren (door het te verbranden) of elektriciteit (in brandstofcellen).

En het beste van alles: het enige afvalproduct van het gebruik van waterstof is zuiver water.

E-TAC-technologie werd ontwikkeld door Prof. Gideon Grader, Prof. Avner Rothschild en Dr. Hen Dotan bij de Technion. Hun onderzoek werd eerder dit jaar afgerond met de start van het nieuwe bedrijf H2Pro in Caesarea, dat vijf miljoen dollar heeft opgehaald van investeerders, waaronder Hyundai.